In gesprek zijn…..

De eerste maanden van het schooljaar zijn weer omgevlogen. Een periode waarin de leerlingen in de vierde klas zijn gestart in de bovenbouw en zich nu al voorzichtig bezighouden met enige onderdelen die meetellen voor het eindexamen. Voor de leerlingen in de vijfde klas is van toepassing dat zij alle vakken volgen waarmee ze opgaan voor het eindexamen. De 6 vwo leerlingen weten dat het dit jaar moet gaan gebeuren, het behalen van hun diploma. Voor deze groep is er gelijk een grote klus welke in december af moet zijn namelijk het profielwerkstuk. Daarnaast hebben de leerlingen al de eerste schoolexamenweek inclusief de herkansingen achter de rug.

4 vwo begon dit jaar in Rotterdam. In de boomtoppen van een klimpark waren de leerlingen op hoogte bezig en werden grenzen verlegd. Reden voor deze keuze was de vaststelling dat in de komende onderwijsjaren leerlingen (te) vaak twijfelen aan hun mogelijkheden. Dit remt, beperkt en laat soms onbelicht wat de leerling echt kan. Door op deze wijze het schooljaar te beginnen was hier meer aandacht voor. Inmiddels zijn de resultaten van periode 1 bekend. In het kort samengevat; er liggen nu uitdagingen te wachten maar we hebben ervoor getraind.

In 5 vwo is de indeling van de toetsing in dit schooljaar anders. Was er voorheen in de vier afsluitende weken sprake van schriftelijke schoolexamen, nu is dit anders. In de afsluitende week van periode 3 zullen deze schoolexamens worden afgenomen. Het aantal schoolexamens is dan, ongeacht de profielkeuze, meer gelijk dan in het verleden. De reisbestemmingen voor de leerlingen tijdens de reisweek in maart zijn evenals vorig Rome (gymnasium) en Berlijn (atheneum). Mooie bestemmingen en een week om naar uit te kijken.

Zoals eerder aangegeven zijn de leerlingen in 6 vwo druk doende met het profielwerkstuk.

Daarbij is het doel van dit jaar om de leerlingen te diplomeren. Om dit resultaat te behalen heb ik samen met de afdelingsleider van tto de leerlingen een drietal opdrachten meegegeven:

  • Work hard: Laat het beste van jezelf zien door gewoon je schouders eronder te zetten.
  • Be nice: Wees goed/lief voor jezelf. Leg jezelf geen onnodige druk op en werk op school met leerlingen én docenten samen aan een goed resultaat.
  • Have fun: Geniet van de leuke dingen die het examenjaar te bieden heeft maar ook van de dingen buiten school.

Inmiddels zijn de resultaten voor periode één bekend en daarin werden resultaten behaald waar ze mee verder kunnen. De keerzijde is ook dat niet voor iedereen van toepassing is, ook hier is ruimte voor verbetering. Uiteraard hoop ik dat iedereen straks gediplomeerd kan worden.

Als hulpmiddel voor leerlingen die na periode 1 op basis van de huidige cijferlijst niet bevorderbaar zijn, gebruiken we het “plan van aanpak”. Leerlingen zijn zelf in gesprek met de vakdocenten en mentoren om samen te reflecteren op periode 1 en actiepunten voor periode 2 te benoemen.

Daarnaast worden de Extra Handen van de studenten ingezet om leerlingen te helpen bij achterstanden.

Voor de komende tijd staat de Actie Paardenkracht weer gepland. De jaarlijkse actie waarmee we geld inzamelen voor goede doelen in de wereld om ons heen. Een wereld waar veel gaande is. Een greep hieruit: Het conflict in de Gazastrook, de Gossip-girl hype, de uitslag van de verkiezingen, de oorlog in Oekraïne, de aandacht voor het klimaat, grensoverschrijdend gedrag, de aardbevingen en de schijnbaar steeds korter wordende lontjes in de maatschappij. We gaan deze problemen in school niet oplossen. We zijn en blijven wel met elkaar over dit alles in gesprek.

Ik wens iedereen fijne feestdagen toe en een gespreksvol 2024

Michèl van der Zeeuw,
afdelingsleider 4-5-6 vwo