Tto onderbouw
Eind juni: terwijl ik dit stukje schrijf zitten de leerlingen midden in de proefwerkweek en hangen er overal tassen en vlaggen buiten. Als u deze ROSbrief leest zit de proefwerkweek er al op en denken we allemaal aan uitrusten, zon, zee en vakantie.
Een korte terugblik op dit jaar.
Tto 1
Ze lopen nu zelfverzekerd door de school, weten alles van PW’s, portfolio en huiswerk. Als je dit vergelijkt met de eerste dagen bij ons op school zijn deze brugklassers zichtbaar “groter gegroeid”. Het was voor een aantal brugklasleerlingen echt even wennen, zowel aan de gedragsregels als aan het plannen van huiswerk. Nieuwe vrienden gemaakt, schoolfeest bezocht en een project “welzijn” gedaan. Dit schooljaar sluiten alle tto 1 klassen af met een uitje naar Duinrell. Een compliment voor de mentoren die veel tijd en aandacht hebben gehad voor alle leerlingen.
De tto 1 leerlingen hebben hun maatschappelijke stage uren aan het Coastwatch project gewijd. De keuze voor atheneum of gymnasium en Spaans is thuis besproken en ingeleverd, nu nog wachten op de rapportcijfers en de beslissingen van de docentenvergadering!
Door de gemaakte keuzes (Spaans, Gymnasium) zullen de leerlingen door elkaar in drie tto 2 klassen worden geplaatst. U zult begrijpen dat er veel (rooster)voorwaarden zijn en dat de mentoren soms ook ideeën hebben over welke combinaties van leerlingen de werksfeer niet optimaal zal bevorderen.
Tto 2
Hoogtepunt van dit schooljaar is voor veel leerlingen de reis naar Engeland geweest. Op grond van de leerlingenquêtes kunnen wij concluderen dat het een zeer leerzame, gezellige en vooral leerzame week is geweest! Weliswaar op een zeer grote locatie dit keer, maar wel met een grote hoeveelheid aan uitdagende “outdoor activities”.
De maatschappelijke stage (t2a Wijze schatten) en het Crisis Point project zijn voor herhaling vatbaar; zowel de senior deelnemers als onze leerlingen waren erg enthousiast.
De pubquiz met de leerlingen MP3 was een nieuw idee, en dan blijkt maar weer dat onze leerlingen heel goed zich in het Engels kunnen redden. De “exchange day” waarbij de klassen tto 2 en MP3 elkaars rooster volgden heeft veel begrip voor elkaar opgeleverd.
Komend jaar gaan de leerlingen het laatste jaar van de basisvorming in, wat betekent dat zij, nog meer dan de afgelopen jaren, keuzes moeten maken. Het derde leerjaar staat daarom in het teken van Keuzes: er wordt veel aandacht besteed aan de keuzes zowel op het persoonlijke vlak (“Wie ben ik? Bij wie wil ik horen? Ga ik ook roken? Wat wil ik wel/niet?”) als op het profielkeuze terrein. Op de thema ouderavond zullen wij, in samenwerking met de GGD, aandacht besteden aan de ingewikkelde puber dilemma’s. De decaan zal u later in het jaar informatie geven over alles wat met de profielkeuze te maken heeft.
De eerste keus is al gemaakt; wil ik verder met Grieks en Latijn of Spaans en welk expressievak wil ik gaan volgen?
Tto 3
De meeste leerlingen ervaren dit jaar als zwaar; veel vakken, veel informatie over profielen, keuzes maken en dan ook nog die hormonen die door je lijf gieren! Het derde leerjaar markeert het einde van de onderbouw en de overgang naar de bovenbouw. Wij proberen hen daar zo goed mogelijk op voor te bereiden: als je tto wilt doen, zal je je daarvoor moeten inzetten, en de juiste keuzes maken. De leerlingen hebben allemaal hun bilingual project geschreven, ingeleverd en mondeling verdedigd. Het was voor alle tto team docenten goed om te zien hoe serieus de meeste leerlingen hiermee omgingen en de resultaten waren bijna allemaal voldoende. Voor een enkeling die helaas onvoldoende scoorde, zal hij/zij de mogelijkheid krijgen om het resultaat nog in de laatste schoolweken te verbeteren. De leerlingen zelf geven aan er los van de inhoud, van geleerd te hebben dat plannen en doorzetten cruciaal is.
Voor het eerst sinds jaren zijn de tto 3 leerlingen weer een week in Londen geweest. Verblijf bij gastgezinnen en een intensief programma met als afsluiting de musical Mamma Mia.
In de projectweek in juni hebben de leerlingen zich in WW I verdiept, een indrukwekkend bezoek aan Ieper was daar onderdeel van.
Voor een aantal leerlingen was dit een jaar waarin zij zichzelf zijn tegengekomen. Met een minimale werkhouding is het niet mogelijk om goed het derde leerjaar af te sluiten. Zeker met het oog op tto 4 (waarin de eerste examenopdrachten) en de keuze voor IB English hebben wij de leerlingen gewezen op de gevolgen van gemaakte keuzes.
Volgend jaar krijgen deze tto 4 leerlingen de afdelingsleider tto bovenbouw, Jesse Torgersen als steun en toeverlaat.
Ik wens u een fijne, ontspannende vakantie toe en hoop iedereen weer gezond in het nieuwe schooljaar te ontmoeten.
Marieke Goïnga,
afdelingsleider tto onderbouw