Eind juni: terwijl ik dit stukje schrijf zitten de leerlingen midden in de proefwerkweek en hangen er overal tassen en vlaggen buiten. Als u deze ROSbrief leest zit de proefwerkweek er al op en denken we allemaal aan uitrusten, zon, zee en vakantie.

Een korte terugblik op dit jaar en een korte vooruitblik naar volgend jaar.

tto 1

Ze lopen nu zelfverzekerd door de school onze tto 1 leerlingen, weten alles van PW’s, flexuren en huiswerk. Als je dit vergelijkt met de eerste dagen bij ons op school zijn deze brugklassers zichtbaar “groter gegroeid”. Het was voor een aantal brugklasleerlingen echt even wennen, zowel aan de gedragsregels als aan het huiswerk. Ook op het sociale vlak is er veel gebeurd, maar gelukkig dankzij ieders inzet sluiten alle klassen het jaar af met een uitje naar Duinrell. Een compliment voor de mentoren die veel tijd en aandacht hebben gehad voor alle problemen.

Alle klassen hebben hun maatschappelijke stage uren aan het “Ruim de buurt op” project van de gemeente Oegstgeest gewijd.

De keuze voor atheneum of gymnasium en Spaans is thuis besproken en ingeleverd, nu nog wachten op de rapportcijfers en de beslissingen van de docentenvergadering!

Alle mentoren gaan gezamenlijk kijken naar een goede verdeling van de leerlingen over de tto 2 klassen, en daarbij proberen wij zo veel mogelijk rekening te houden met wensen van de leerlingen. U zult echter begrijpen dat er veel (rooster)voorwaarden zijn en dat ook wij ideeën hebben over welke combinaties van leerlingen de werksfeer niet optimaal bevorderen.

Het digitale portfolio gebruiken de leerlingen om alle tto opdrachten in op te slaan. De laatste opdracht was een reflectie wat betreft hun persoonlijke vaardigheden. De mentoren horen van veel leerlingen dat de werkdruk in sommige periodes als hoog wordt ervaren. Als we daar op inzoomen blijkt dat er of opdrachten al aan het begin van de periode zijn opgegeven (planning), of er in de lessen al veel lestijd voor is gegeven en dat de mentoruren door niet alle leerlingen even effectief worden gebruikt. Bovendien, als je geen huiswerk maakt, kost de voorbereiding voor een proefwerk veel meer tijd. Omdat wij ook zien dat steeds meer leerlingen hun huiswerk niet maken, gaan wij in de eerste periode van tto 2 extra aandacht geven aan huiswerk, planning en organisatie. Een papieren agenda blijft onmisbaar voor het plannen op lange termijn!!

tto 2

Hoogtepunt van dit schooljaar is voor veel leerlingen de reis naar Engeland geweest. Het was vooral een sportief programma, met veel groepsactiviteiten. Voor komend schooljaar gaan wij toch op zoek naar een andere locatie waar meer aandacht wordt gegeven aan en mogelijkheden zijn voor het taal- en cultuuraspect.

Wijze Schatten doet zijn naam eer aan: wijze ouderen in Wassenaar in gesprek met onze leerlingen leverde heel veel mooie, persoonlijke verhalen op. Wij houden hen in ere en vervolgen deze maatschappelijke stage ook komend tto 2 schooljaar.

Ook bij deze leerlaag maken wij ons zorgen over de huiswerkdiscipline van leerlingen, een groeiend aantal begint met goede voornemens, maar weet deze niet tot het eind van het jaar vol te houden. Vooral de lange termijnplanning blijft moeilijk. Voor tto 3 komend schooljaar hebben wij dan ook voor de eerste periode een module planning en organisatie ontwikkeld. Zeker in dat laatste jaar van de onderbouw (met nog alle vakken) is het belangrijk goed vooruit te blijven kijken en huiswerk maken blijft cruciaal.

tto 3

De meeste leerlingen ervaren dit jaar als zwaar; veel vakken, veel informatie over profielen, keuzes maken en dan ook nog die hormonen die door je lijf gieren! Het derde leerjaar markeert het einde van de basisvorming en de overgang naar de Tweede Fase. Wij proberen hen daar zo goed mogelijk op voor te bereiden: als je tto wilt doen, zal je je daarvoor moeten inzetten, en de juiste keuzes maken. De leerlingen hebben allemaal hun bilingual project geschreven, ingeleverd en mondeling verdedigd. Het was voor alle tto docenten goed om te zien hoe serieus de meeste leerlingen hiermee omgingen en de resultaten waren bijna allemaal voldoende. Voor een enkeling die helaas onvoldoende scoorde, zal hij/zij de mogelijkheid krijgen om het resultaat nog in de laatste schoolweken te verbeteren. De leerlingen zelf geven aan er los van de inhoud, van geleerd te hebben dat plannen cruciaal is.

Voor een aantal leerlingen was dit een jaar waarin zij zichzelf zijn tegengekomen. Met een minimale werkhouding is het niet mogelijk om goed het derde leerjaar af te sluiten. Zeker met het oog op tto 4 (waarin de eerste examenopdrachten) en de keuze voor IB English hebben wij de leerlingen gewezen op de gevolgen van gemaakte keuzes.

Maar gelukkig was daar de Londen reis! Een druk programma met veel cultuur, musea en opdrachten. De tto 3 leerlingen verblijven bij gastgezinnen en ervaren dat deze, net zoals in Nederland, heel verschillend kunnen zijn. De realiteit blijft dat alle gastgezinnen het hoofdzakelijk voor de inkomsten doen. Vanzelfsprekend zijn deze gezinnen gecheckt en moeten zij aan de regels voldoen. Wij zijn blij dat de lokale vertegenwoordiger snel optrad bij de (kleine) problemen en alles snel geregeld werd.

In de projectweek hebben de leerlingen zich in WW I verdiept, een indrukwekkend bezoek aan Ieper was daar onderdeel van. Kort daarna vertrokken zij naar Louvain la Neuve voor het Franse taalstad programma. Wij hebben een klein aantal leerlingen er op moeten wijzen dat alcohol en vapen verboden is tijdens schoolexcursies en reizen. Aanstaande tto 3 leerlingen krijgen een informatieve voorstelling in periode 1 over keuzes maken en groepsdruk.

Volgend jaar vallen de tto 4 leerlingen onder de verantwoordelijkheid van de afdelingsleider tto bovenbouw, dhr. Jesse Torgersen.

Ik wens u een fijne vakantie toe en hoop iedereen weer gezond het nieuwe schooljaar te mogen begroeten.

Marieke Goïnga,
afdelingsleider tto onderbouw