De zomer lonkt.

Na veel nattigheid in de afgelopen maanden is het nu tijdens de laatste afsluitende week van het schooljaar prachtig weer buiten. Dit zorgt ongetwijfeld voor vakantiegevoelens maar het schoolwerk heeft nog even prioriteit. Tegelijkertijd loopt Nederland warm voor het EK voetbal. Zelf binnen school lopen de gemoederen onder de docenten en OOP hoog op. Reden is dat er weer een voetbalpoule is georganiseerd. De koppositie in deze poule geeft aanzien maar het is slechts een dagkoers.

Datzelfde geldt voor het onderwijs. Onderwijs, of zo u wilt, leren stopt nooit. De kennis van nu is met de snelheid van ontwikkelingen binnen korte tijd weer achterhaald. Dat vraagt van ons om leerlingen te leren met al die ontwikkelingen om te gaan. Dat vraagt ook aan ons en aan mij om energie te steken in de eigen ontwikkeling. Dit is dan ook één van de redenen om na dit jaar niet meer de afdelingsleider van de bovenbouw van het vwo te zijn. Binnen het RLO zal ik mij gaan richten op kwaliteitsvraagstukken die op de school afkomen maar ook die de school zelf genereert. In ieder geval zal ik nog steeds de sportkleren aantrekken om lessen BO te geven.

Zoals gemeld in de brief rond de laatste weken zal de heer Veldman, de huidige afdelingsleider onderbouw van het vwo, mijn taken gaan overnemen.

De laatste weken voelen niet anders dan anders. Voor de examenklassen zijn de resultaten bekend. Voor een aantal leerlingen bieden de herkansingen nog de mogelijkheid van slagen. Uiteraard voor hen en voor ons spannend of we ze tijdens de diploma-uitreiking van 3 juni mogen feliciteren met een diploma. Eerder sloten we hun schooltijd al af met een eerste editie van een examendiner waarbij de docenten fungeerden als ober. Vervolgens was er nog een casino en de mogelijkheid om te lasergamen in school. Wat ons betreft voor herhaling vatbaar.

5 vwo heeft in het tweede deel van het schooljaar deelgenomen aan de reis naar Berlijn of Rome. Wat ik zo heb teruggekregen van zowel de leerlingen als docenten is dat dergelijke reizen met zoveel positiviteit vaker mogen plaatsvinden. Zelf mocht ik nog een kijkje nemen bij het veldwerk van de leerlingen met biologie. Al langjarig is dit onderdeel van de opleiding voor dit vak. Niet anders dan in andere jaren heb ik mogen ervaren welke essentiële onderzoeksvaardigheden aan bod komen tijdens deze praktische opdracht. Daarbij was het niet onprettig dat het weer goed gezind was. 5 vwo had dit jaar de primeur van een toetsweek met alleen maar schriftelijke examens. Een spannende week omdat deze cijfers duiding geven over de overgang naar 6 vwo maar ook mee zullen gaan naar het examenjaar. Ik kan niet anders zeggen dat de leerlingen zich toen van hun beste kant hebben laten zien. De zomer lonkt voor ze maar daarmee tevens het examenjaar.

Meijendel

4 vwo is gestart met onderdelen van het examen. In kleine stapjes maar toch al van invloed op datgene wat er over twee jaar zal gebeuren. Tijdens de reis/projectweek hadden zij een project onder de titel “perspectieven op het nieuws”. Een bezoek aan krantenredacties en het museum voor beeld en geluid waren onderdeel van dit project. Einddoel was om leerlingen vooral kritisch te laten meekijken en meedenken over hoe wij nieuws tot ons nemen en wat we ermee kunnen/moeten doen. Dat kritisch denken kwam weer terug tijdens een training over het voeren van een debat. Belangrijke onderdelen waren deze dag het luisteren naar elkaar, de juiste wijze van formulering en het onderzoeken van een de pro’s en contra’s rond een thema. Volgend schooljaar zal het voeren van een debat onderdeel zijn van het examendossier voor het vak Nederlands. Kortom, een nuttige eerste kennismaking.

Over een kleine twee weken sluiten we de deuren van dit schooljaar. Het schooljaar lijkt weer te zijn omgevlogen. 17 jaar afdelingsleiderschap kent een zelfde gevoel. Ik kijk op beide met plezier terug.

Namens het team 4-5-6 vwo wens ik u een mooie en gezonde vakantie toe.

Michèl van der Zeeuw,
afdelingsleider 4-5-6 vwo