Meestal vertellen mensen dat ‘het’ geweldig was op vakantie. En vaak was het dat ook, of deels, of minder, of niet. Maar over iets vertellen wat niet zo geweldig was en een tijd, geld en moeite kostte, vinden we lastig. Maar deze reis… was geweldig!

Vertrek met bus. Iedereen op tijd. All good to go. Lange rit, joligheid, weinig slapen. “Die is er geweest!”. Bus stopt. Haas overreden. Schade beperkt. Gil: “Het zit in m’n haar, ieuw!” Leerling onwel geworden. De lucht maakt er nog twee misselijk. Wordt druk voorin. Chauffeur draait happy hardcore voor eigen concentratie. Eerste bestemming. Geen tijd voor ontbijt, planningsfout. Fietstocht last ontbijtpauze in. Ze blijven lang weg: “Ik heb nog geen eten gekregen!”. Kortere tour. Leerlingen klimmen op nationaal monument. In de bus zegt leerling telefoon vergeten te zijn op toilet. Toch even kijken. Wachten. Niet aangetroffen. Blijkt in de bus te liggen. Tweede bestemming. Saaie stad. Zondag. Alles dicht behalve een enkele koffietent met bowling. Lunch. Nog meer bus… Dan opeens: Kasteel! Geluid draagt ver in de gangen. Deuren gaan met luide klap dicht. Ook andere gasten. Uitstekend eten. Smaken verschillen. “Moet ik dit opeten?”. Avondprogramma met gewéldige prijzen. Zoals de pen van de chauffeur. 01.00 het lijkt stil.

Vertrek. Jut & Jul niet wakker. Wie heeft de kamersleutel? Kussen vergeten. Reservesleutel van receptie… leerlingen alsnog wakker. Jut & Jul dus fors te laat. Geen ontbijt. Reistijd onder druk. Paar uur bussen. Ingang bestemming 2 km verplaatst; omrijden en lopen. Mogen nog mee met de tour. 1 gids in plaats van 3, met zwaar starende ogen. Boeiende verhalen. Afgeleide leerlingen. Gelukkig, beladen locatie. Lunch in bus. Nog stukje verder (2,5u). Meteen aan tafel. Nieuwe kamerindeling – fingers crossed-. Toch leerlingen naar winkel gesneakt. De verwachte aankopen. Maar niet te traceren. 01.00 het lijkt stil.

Complex programma. Jut & Jul weer te laat. Beginners en gevorderden. Fantastische dag. Behalve voor beginner die dacht dat hij gevorderd was. Spullen ingenomen, erger voorkomen. Snowboard kwijt. Weer gevonden. Pas uit de lift gevallen; teruggevonden. Stokken kwijt… niet gevonden. Ski’s én stokken kwijt… afrekenen. Telefoon kwijt… ook terug. (Dank aan mam). Chocola & kauwgum. Boze chauff. Diner in restaurant (-1 ziek in hotel). ‘Dit is het goorste wat ik ooit in mijn leven heb gegeten!’, duidelijke taal. 47 andere meningen. Terugweg in huifkar. Vele praatjes en verhalen. Georganiseerd energydrinks kopen. Why?. Nacht creëert uitvallers. Stil?

Watervalwandeling. Jut & Jul weer te laat. Met regen vooraf. Docent checkt temperatuur waterval. Met het hoofd. Wát? 3 uur lopen? Het werden er 5. Gelukkig, bus! Bijkomen. Boze chauff; lunch verdwenen. Historische fietstocht. Met wikipedia-verhalen. En wheelies. Spannende avond, eigen verantwoordelijkheid. Jut & Jul weer te laat terug. Groep wordt gestalkt. Vervelend type. Nare suggesties. Leerling krijgt ‘m stil. En weg. 02.00 het lijkt stil.

Bijna iedereen wakker. Fles water over leerling. Ook wakker. Jut & Jul weer te laat. Vergeten kussens. Vergeten sleutels. Kamers waren opgeruimd. Zucht. Van geluk. Bijna op tijd. Geen gids. Arme ziel heeft ongeluk. Met een betonmolen. Maar zelf ok. Zijn moeder neemt over. Heldin! Stadstour gaat goed. Iedereen moe? Museum lukt ook. Nog een stukje bus. Snelle incheck loopt uit. Tempo omhoog. Laatste begeleide onderdeel. Dan leerlingen zelf op pad. Iedereen op tijd terug, behalve… Retour hotel. Gezellige sfeer. Docenten wakker tot 02.00. Het lijkt rustig. Toch stappen op de trap. Bij kamercontrole blijkt de helft nog aangekleed. Ready to go. De stad in. Zucht. Van vermoeidheid. Kat & muis in trappenhuis. Een leerling zet door. Tot 06.00. Ergens. 07.00 ontbijt. 07.30 bus in. 00.30 Apollolaan. Meer dan geweldig.

(iedere gelijkenis met bestaande reizen is zuiver hypothetisch)

Antos Szkudlarek