2 havo

2 havo bestaat dit schooljaar weer uit H2a en H2b, beide klassen worden door twee mentoren begeleid. Een zogenaamd duo-mentoraat. De mentoren van H2a zijn Amanda van der Geer en Menno van der Bor, de mentoren van H2b zijn Severine Blache en Thijs Veldhuis. Hierdoor is er veel ruimte en aandacht voor elke individuele leerling maar daarnaast ook om te werken aan de groepsdynamiek.

We begonnen dit schooljaar met een uitgebreide introductieweek die qua inhoud gevarieerd was. Op dinsdag sportief op de stranden van Katwijk aan de slag met samenwerkingsoefeningen om te werken aan teambuilding en het oplossend vermogen van de groep. Dat was de eerste kennismaking met de nieuwe klasgenoten en de nieuwe mentoren. Daarna nog 2 introductiedagen op school waarbij de leerlingen aan de slag gingen met graffiti en met zelfverdedigingssporten.

In 2 havo staat een wekelijkse projectmiddag in het rooster en daarnaast beginnen de leerlingen van 2 havo drie ochtenden in de week hun schooldag met een les over media, actualiteiten en burgerschap.

In periode 1 hebben de leerlingen van 2 havo tijdens het artproject met elkaar een benefietevenement voor een goed doel naar keuze georganiseerd. Ook dit schooljaar was Kika weer het goede doel. Dit evenement was echt een prestatie om trots op te zijn. De leerlingen hebben namelijk alles zelf georganiseerd en geregeld. Leuk om zoveel ouders, maar ook opa’s en oma’s en andere geïnteresseerden te mogen begroeten!

Deze periode werken de leerlingen elke vrijdagmiddag aan een betaproject dat volledig in het teken staat van het wetenschappelijk onderzoek. Een vaardigheid waar ze hun gehele (school)carrière nog profijt van zullen hebben. En in deze periode zijn de leerlingen bij de startlessen door middel van de Engelse taal bezig met voornamelijk schrijfvaardigheid, maar daarnaast ook weer met de actualiteiten bijvoorbeeld door elke week samen met de mentor een nieuwsquiz te doen.

Bètaproject 2 havo

Het kalenderjaar wordt weer afgesloten met de Actie Paardenkracht. Woensdag 20 december eindigt de schooldag eerder dan normaal door middel van een verkort rooster en gaan de leerlingen aan het werk. Met Actie Paardenkracht hopen we geld op te halen voor onderwijs voor kinderen in vluchtelingenkampen in Ethiopië. Samen met de mentor zullen de leerlingen dit voorbespreken en plannen maken voor mogelijke klussen. Misschien heeft u nog een klusje voor uw kind om daarmee geld te verdienen? En natuurlijk sluiten we het kalenderjaar op vrijdagochtend samen met de mentor af met een gezamenlijke activiteit in (de buurt van) de school.

Voor nu wens ik u en uw gezin alvast een hele fijne kerstvakantie toe en ik hoop uw kind in 2024 in goede gezondheid weer te zien.

Met vriendelijke groet,

Marlies van der Stel,
afdelingsleider havo

3 havo

De klassen zoals die we vorig jaar in 2 havo kenden, zijn dit schooljaar in 3 havo met elkaar gemengd. Tijdens de twee informatieavonden dit schooljaar heeft u al kennisgemaakt met de mentoren van 3 havo: Wietske Brouwer en Jesse Doorduijn van H3a en Annet de Zwart en Jeffrey Ducaat van H3b.

Ook de leerlingen van 3 havo zijn het schooljaar gestart met een wat uitgebreidere introductieweek. Op dinsdag begonnen de leerlingen (en hun mentoren) met een gezamenlijke fietstocht naar het strand van Noordwijk. Daar én in de zee was het startpunt voor dit schooljaar. De volgende twee dagen met de eigen klas op school aan de slag gegaan met slogans in graffiti en ook door middel van zelfverdedigingssporten werken aan respect voor elkaar en met elkaar (leren) omgaan.


Ook dit schooljaar besteden we in de ochtend weer extra aandacht aan leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, media en actualiteiten. In dat kader hebben de leerlingen van 3 havo deze periode zelfs hun eigen politieke jongerenpartij opgericht. Daarnaast hebben de leerlingen deze periode tijdens de projectmiddag hun eigen (duurzame) bedrijf opgericht. De leerlingen hebben hiervoor een startkrediet ontvangen, de bedrijven zijn nu in werking en de leerlingen proberen zoveel mogelijk winst te maken. Deze winst zal dit schooljaar ook naar Aktie Paardekracht gaan.

Dit schooljaar is het jaar waarin de leerlingen hun profiel kiezen (daarover is begin november reeds een zeer informatieve bijeenkomst geweest). Het is belangrijk dat de leerlingen zich dit jaar bewust zijn (en worden) van hun eigen kwaliteiten en interesses om op basis daarvan een passende keuze te maken. Dit proces wordt begeleid door onze havodecaan, de eigen mentoren én de vakdocenten. Zij zullen daar waar nodig binnen school hulp bieden. Ook zijn de mentoren met de leerlingen, na een heerlijke pizza, naar de Leidse voorlichtingsavonden geweest. Daarnaast vragen wij u als ouder om met uw kind in gesprek te gaan over de toekomst. U kent uw kind het best en dit helpt om een zo zorgvuldig mogelijke keuze te maken.

Houdt u 31 januari en 14 mei in de gaten? Dit zijn de data waarvoor de profielkeuze kenbaar dient te worden gemaakt.

Het kalenderjaar wordt weer afgesloten met de Actie Paardenkracht. Woensdag 20 december eindigt de schooldag eerder dan normaal door middel van een verkort rooster en gaan de leerlingen verder aan het werk. Misschien wel met hun net opgezette eigen bedrijf? Of misschien heeft u nog een klusje voor uw kind om daarmee geld te verdienen?

En natuurlijk sluiten we het kalenderjaar op vrijdagochtend samen met de mentor af met een gezamenlijke activiteit in (de buurt van) de school. Hierover ontvangt u van de eigen mentoren meer informatie.

Voor nu wens ik u en uw gezin alvast een hele fijne kerstvakantie toe en ik hoop uw kind in 2024 in goede gezondheid weer te zien.

Met vriendelijke groet,

Marlies van der Stel,
afdelingsleider havo

4 havo

In 4 havo kent het Rijnlands traditiegetrouw veel nieuwe leerlingen, zo ook dit schooljaar. Omdat we in 4 havo in kleinere mentorgroepen werken dan in de onderbouw resulteerde dit in vier mentorgroepen. De leerlingen in 4 havo stroomden door vanuit 3 havo, 3 vwo, 4 havo, 4 vmbo, 4 vwo, 4 tto en MP5. De mentoren van deze klassen zijn; Marloes Janssen, Mark van der Laaken, Simone Laman en Bert Lakeman.

Het schooljaar startte voor de nieuwe leerlingen op maandag met een introductieprogramma op school. Waarbij de leerlingen onder andere wegwijs zijn gemaakt met de verschillende digitale tools die we hier op school gebruiken. Later op deze dag kwamen ook de andere leerlingen van 4 havo en was een eerste ontmoeting met de nieuwe mentor en de klasgenoten.
Op dinsdag gingen de 4 havoleerlingen op introductiedag naar De Kwakel. De klassen hebben zich gewaagd aan poldersport waarbij ze met elkaar over en soms ook dóór slootjes moesten. Een leuke en goede manier om elkaar (nog) beter te leren kennen. En ook de mentoren deden actief mee.

Dit jaar is het opstapje richting examenjaar en dat merken de leerlingen. Zo hebben ze hun eerste schoolexamen (maatschappijleer) al gehad. Dit vergt toch een andere aanpak dan de proefwerken zoals ze gewend waren. Het gaat om meer te leren stof en de manier van toetsen is ook anders. De veranderde manier van toetsen en vraagstelling, is ook al terug te zien in de ‘gewone’ proefwerken. Het was voor veel leerlingen dan ook even wennen.

In 4 havo start ook de oriëntatie op de vervolgopleiding. De keuze voor een studie na het Rijnlands is een spannende en ingrijpende. Daarom is het belangrijk je goed voor te laten lichten. Sommige leerlingen weten al precies wat en waar ze willen studeren, anderen hebben nog geen idee. Voor beide groepen is het van belang om veel open dagen te bezoeken. Zo heeft u kind hopelijk ook een of meerdere avonden van de Leidse Voorlichtingsavonden bezocht, een mooie start van het studiekeuzeproces. Deze fase wordt binnen school begeleid door onze decaan en de mentoren, zij zullen daar waar nodig en mogelijk hulp bieden. Na de tweede afsluitende week organiseren we twee activiteiten. Op dinsdag 23 januari wordt voor alle voorexamenleerlingen bij ons op school een Career Day georganiseerd, een dag volledig in het teken van het leven ná het Rijnlands. En op vrijdag 26 januari gaan alle leerlingen van 4 havo samen met de decaan met de trein naar de Haagse Hogeschool voor een programma daar. Naast onze activiteiten vragen wij u als ouder met uw kind in gesprek gaat over de toekomst. U kent uw kind het best en dit helpt bij een zo zorgvuldig mogelijke keuze.

Woensdag 20 december eindigt de schooldag eerder dan normaal door middel van een verkort rooster en gaan de leerlingen aan het werk om geld op te halen voor Actie Paardekracht. Met Actie Paardenkracht hopen we geld op te halen voor onderwijs voor kinderen in vluchtelingekampen in Ethiopië. Samen met de mentor zullen de leerlingen dit voorbespreken en plannen maken voor mogelijke klussen op 20 december om samen met de klas zoveel mogelijk geld op te halen. Misschien heeft u nog een klusje voor uw kind?

Onlangs heb ik u ook al mogen informeren over de reis in 4 havo die ons te wachten staat tijdens de reisweek in maart: Polen. Iets om naar uit te kijken in het nieuwe kalenderjaar.

Voor nu wens ik u en uw gezin alvast een hele fijne kerstvakantie toe en ik hoop uw kind in 2024 in goede gezondheid weer te zien.

Met vriendelijke groet,

Marlies van der Stel,
afdelingsleider havo

5 havo

Uw kind zit in het examenjaar! Wat een leuke, maar ook spannende tijd. Omdat een persoonlijke benadering én coaching op maat in deze eindfase nóg belangrijker is, hebben we in 5 havo 12 coaches die elk een groepje van ongeveer 6 leerlingen begeleiden. U heeft de coach van uw kind al mogen ontmoeten tijdens de informatieavond bij de start van het schooljaar.

Om uw kind welkom te heten in het examenjaar zijn we met alle coaches en leerlingen bij elkaar gestart met een ‘hoe overleef ik mijn examenjaar’-pakket. Een rugzakje met daarin allerlei handigheden voor het examenjaar, bijvoorbeeld een papieren agenda en de jaarplanning, maar ook wat kleinigheden voor geluk, zoals het klavertje vier. Groeit deze bij u thuis nog?

Het examenjaar is een schooljaar met veel piekmomenten, zo heeft u mogelijk net thuis de stress rondom het profielwerkstuk achter de rug. Het schriftelijke gedeelte is nu klaar en op donderdagmiddag 15 februari zullen de leerlingen van 5 havo het profielwerkstuk presenteren. Hiervoor zult u tegen die tijd nog een uitnodiging ontvangen.

Na het Rijnlands Lyceum volgt een heel nieuw leven voor uw kind. Mede daarom was er in de eerste lesperiode een Career Day voor alle examenleerlingen georganiseerd bij ons op school.
Een aantal leerlingen heeft wel helder welke studie bij hen past, maar er is ook nog een deel van de leerlingen waarbij dit compleet onduidelijk is. Voor beide groepen is het van belang om naast open dagen ook proefstudeerdagen te bezoeken. Binnen school wordt de studiekeuze begeleid door onze decaan, maar ook door de vakdocenten en natuurlijk de coaches. Zij zullen daar waar nodig binnen school hulp bieden, meedenken en ideeën aandragen. Daarnaast vragen wij u om als ouder met uw kind in gesprek gaat over de toekomst. U kent uw kind het best en dit helpt bij het proces richting een zo zorgvuldig mogelijke keuze.

Career Day

Wanneer uw kind heeft gekozen voor een studie met numerus fixus is het van belang om de aanmelding vóór 15 januari 2024 te doen.

Het kalenderjaar wordt op vrijdag 22 december afgesloten met een examenontbijt voor alle examenleerlingen in de aula. Daarnaast natuurlijk ook weer met Actie Paardenkracht. Woensdag 20 december eindigt de schooldag eerder dan normaal door middel van een verkort rooster en gaan de leerlingen aan het werk om geld op te halen voor Actie Paardekracht. Met Actie Paardenkracht hopen we geld op te halen voor onderwijs voor kinderen in vluchtelingekampen in Ethiopië. Misschien heeft u nog een klusje voor uw kind?

Ook wijs ik u via deze weg nog op een bericht dat begin deze maand is verstuurd over de diploma-uitreiking. De diploma-uitreiking voor onze geslaagde havoleerlingen zal plaatsvinden op donderdag 4 juli vanaf 19.00 u.

Voor nu wens ik u en uw gezin alvast een hele fijne kerstvakantie toe en ik hoop uw kind in 2024 in goede gezondheid weer te zien.

Met vriendelijke groet,

Marlies van der Stel,
afdelingsleider havo